View unanswered posts | View active topics It is currently Tue Jul 16, 2019 2:52 pm

Reply to topic  [ 1 post ] 
Het stukje wat ik geschreven heb wat Lidewij niet kan hebben 
Author Message

Reply with quote
Krijg nou tieten, dacht deze graaf nadat hij een mail in zijn mailbox vond van ene James Alexander names WMF dat hem de toegang tot alle Wikimedia-projecten en de WMF-infrastructuur was ontzegd. Het was een vreemde mail waarin beweerd werd dat ik een gevaar voor het geestelijk welzijn van Wikipediaen zou zijn. Stomverbaasd mailde ik terug om opheldering te verkrijgen, nog niet wetende dat WMF nooit of te nimmer een mail beantwoorde, en James Alexander tot de #Metoo, I never answer any email mouvement behoorde. Later kwam ik er achter dat het een van de ‘most lousy sysops’ was die WP-EN ooit had gekend. Een blik op zijn gebruikerspagina leerde mij dat hij “Manager Trust & Safety” bij de Wikimedia Foundation was, en ooit plannen had gehad om naar ‘law school’ te gaan. Hoewel ik toen nauwelijks Engels kon schrijven en nog nooit in Amerika geweest ben, besloot ik digitaal naar de States af te reizen wat uiteindelijk een reis werd tot in het centrum van de macht van WMF.

Via Google (topranking) kwam ik op Wikipediocrazy terecht waar een topic liep over de wereldwijde verbanning van Graaf Statler en ene Gregory Koch, die op dezelfde dag de eer te beurt was gevallen. Van Koch was het vrij duidelijk wat de reden was waarom hij verbannen was, hij bleek een jarenlange persoonlijke vete met Jimmy Wales te hebben, maar waarom de compleet onbekende graaf verbannen was was voor iedereen één groot mysterie. Een Globaal Lock komt nog wel eens voor, maar een Office Ban, een SanFanBan is uiterst zeldzaam.
Zoiets moet door de allerhoogste chefs van de Wikimedia Foundation goedgekeurd worden, het maakt je in een keer tot een Wiki-celebratie. Het geeft je een schier oneindige status in Amerika. En een nazaat van Europese intellectueel adel, en een een SanFanBan, ik was in een klap wereldberoemd in Wikiland! Een sterrenstatus heb ik daar, ik wist niet wat me gebeurde! Een volkomen onbelangrijke en onbekende schrijver die wat artikeltjes over Griekenland, windmolens en kerkjes geschreven had en nog gemiddeld drie edits per dag op Quote deed omdat ik wel klaar was met al het getroll van al die zakkenwassers. Een oud mannetje met een klein bedrijfje, wereldberoemd! In één klap. Heel Wikipedia gonsde ervan en ook daarbuiten. Maar zelf had ik het helemaal niet door wat er aan de hand was. Totdat ik op een ander forum van Proboard werd uitgenodigd, de wikitrollen om me heen sprongen, en uiteindelijk het hele forum uit de lucht gehaald werd! Toen besefte ik me pas, dit is heel bijzonder en heel apart.

Ik viel met mij neus in de boter op die Amerikaanse fora. Weliswaar waren de participanten over het algemeen niet autistisch op een stel wiki-trollen na, maar in Amerika bleek het om een onderlinge strijd tussen de een stel kritische wikipedia fora te gaan. Deze waren ontstaan door het uiteen vallen van het kritische forum Wikipedia Revieuw en de strijd concentreerde zich vooral rondom de persoon Gregory Koch, die op dezelfde dag als ik vereerd was met de SanFanBan. Ook werd mij duidelijk dat het op de Engelse Wikipedia om hele andere zaken en veel grotere belangen ging. Verder waren de strijdende partijen echt hoog in de Amerikaanse maatschappij gesitueerd en niet een of ander geflipt raadslid of een advocaat die op zijn retour is. Nee, dit was andere koek. Koch is een strateeg bij Comcast, half Silicon Valley liep er rond, hoogleraren, figuren als The Devil’s Advocate die redacteur van Breitbart is, nee, dat was een ander soort koek dan onze stroopwafeltjes. Ik was in een andere wiki-dimentie terecht gekomen, en begon me steeds meer te beseffen dat WP-NL slechts het boemeltje driehoog achter is. Maar er kwamen wel veel bekende namen uit de Nederlandse wikiwereld met de regelmaat van de klok boven drijven. Het is mij zeer duidelijk geworden dat de Nederlandse wiki-top nauw verbonden met de Amerikaanse is. Ik voelde me net de Hobbit op dat moment.

“My dear Frodo, you asked me once if I had told you everything there was to know about my adventures. And while I can honestly say I’ve told you the truth, I may not have told you all of it.”

(Fragment uit The Hobbit: An Unexpected Journey. Zeer vaak aangehaald.

Dit geldt ook voor mij, over de vergaderingen achter de schermen en de onderlingen contacten kan en mag ik niet praten. Ook zijn er zaken die zo diep begraven liggen dat ik er niet over wil praten. Het is natuurlijk logisch dat achter het Amerikaanse wikipediacritisme ook een Deep State schuilt. Een ver verborgen Deep State.

En door mijn ongekende sterrenstatus als bezitter van een officeban kan ik mij daar redelijk vrij in rond bewegen. Amerikanen weten niet dat WP-NL slechts een speeltuin van een stel autisten en zweefmiepen is. Die denken dat het een soort WP-EN is. En die begrijpen niet dat de achtergrond van een SanFanBan een dom figuur als Ymnes kan zijn die zijn eigen zinnetje moest hebben omdat er anders een projectje in gevaar kwam. Nee, die denken dat er veel, veel meer gebeurd is en zien mij als een wiki- verzetsheld. En dat is goed te begrijpen, van al die miljoenen medewerkers over de hele wereld hebben er maar een handjevol een officeban. Ik meen net geen dertig. En daar zitten een stel echte psychopaten en pedofielen tussen, dus als je die niet meetelt blijft er haast niemand over. Ik stelde niet voor niets dat een SanFanBan bijzonderder is dan de Nobelprijs.

En dit is nu de tweede keer dat me dit gebeurd. Juist, op het blog van Varoufakis. In 2011 kwam ik zijn naam tegen in een artikeltje in een Griekse krant, schreef een artikeltje over de toen nog totaal onbekende Griekse professor, en belande via zijn blog in het episch centrum van de Eurocrisis. En nu weer, ik belande in het episch centrum van de macht in America. Waar? In Silicon Valley en de Amerikaanse chapters en tot in het chapter van San Diego en New York aan toe! En in het hart van WMF! Op mijn klompen met de klei er nog aan als een Nederlandse boer uit de provincie.

Nu had ik wel een diep inzicht in Wikipedia en dat hielp me erg in Amerika. En daar ben ik op een net zo wonderlijke manier aan gekomen. Namelijk door een reeks hele vreemde, onverklaarbare ervaringen. Om precies te zijn een reeks bijna-dood ervaringen, ik heb die eerder beschreven op het Eerbeek blog. Ik heb namelijk de vreemde gewoonte regelmatig bijna dood te gaan, maar tot nu toe net niet helemaal, dit in tegenstelling tot zowat al mijn jeugdvrienden. Al was de laatste poging beslist de beste poging tot nu toe. Daar zat dan ook een groot deel van het misverstand, sommige dappere Wikipedianen dachten namelijk dat ik al gestorven was op mijn viertiende, en dus wel een troll moest zijn daarom. Ongelooflijk maar waar, maar dat is wat er gebeurd is.

Hierdoor wekte ik de indruk een volkomen insider te zijn, iets wat stomweg niet waar is. Feitelijk heb ik nooit echt veel tijd aan Wikipedia besteed en eerlijk gezegd ligt het buiten mij belevingswereld. Ik vind het leuk soms wat te schrijven, maar dat was het wel. Ik kan niet zeggen dat ik mij in het verleden extreem met Wikipedia bezig heb gehouden, en De Kolonel mag ik nu eenmaal graag. Ik vind hem gewoon origineel en leuk, en denk dat dat wederzijds is, maar ik ken hem verder niet. Ik zeg wel eens, als ik in het begin netjes was ontvangen was op Wikipedia en niet vanaf moment een met groot wantrouwen en niet doorlopend uitgescholden was, had ik dat artikeltje over mijn vader geschreven en was vertrokken. Ik heb niks verder met wiki-dingen, ik ben een ambachtsman. Want daar ligt mijn hart, in mijn wereld met mijn mensen.

. Image
.Winner of
The SanBan

Wed Jun 06, 2018 1:00 am
Profile
Reply to topic   [ 1 post ]