View unanswered posts | View active topics It is currently Mon Oct 14, 2019 12:33 pm

Reply to topic  [ 5 posts ] 
#Fixcopyright 
Author Message

Reply with quote
Ciell wrote:
We zouden misschien wel een banner kunnen plaatsen die aangeeft dat wij niet tegen een verandering van de auteursrechtenwet ui 2001 zijn, maar dat we ons project niet willen verliezen?

Wat had je zo gedacht, Ciell, iets van wij willen dat de rechter in het vervolg zegt hou de buit buit maar? Kan toch helemaal niet, snap je dat nou echt niet? Je hebt toch met het Nederlandse auteursrecht van doen, en al helemaal als je de inhoud vrij geeft voor hergebruik met die CC licentie. Waar moet dan in godsnaam die hergebruiker zich op beroepen?
Die licentie is een Amerikaans geval, die is alleen geschikt voor je eigen werk. Hoe vaak moet ik jullie nog uitleggen dat auteursrecht onlosmakelijk gekoppeld zit aan de inhoud? In hoe kleine stukjes je die ook knipt? En dat het Nederland citaatrecht dat door de vele beperkingen simpelweg niet afdekt, en wij gaan fair use kennen? Je mag toch ook geen fietsen van gestolen onderdelen in elkaar zetten en dan zeggen, kijk eens, een mooie fiets! Mag je helemaal gratis hebben, en is niet gejat. Kijk maar, zit een Amerikaans nummerplaatje op met CC. Als je gepakt wordt ermee? Sja, dat is niet ons probleem verder en de dader ligt achter een mooie nick op het wikikerkhof.

En ja, als je anders wil opereren als een piratenside zullen jullie inderdaad je project binnenkort kwijt raken en zal niemand meer in het hergebruik geïnteresseerd zijn. Ook Google niet en die zal het dan ook als een baksteen laten vallen, dat voorspel ik jullie. Kun je marginaal als een tor side ergens in een vergeten hoekje op het internet gaan hangen.
En nog van harte, want in 2012 waarschuwde ik jullie hier al voor. Gevolg? De meest gênante vossenjacht uit de geschiedenis van WMF ooit, met als hoofdprijs een SanFanBan voor mij en een mega-probleem en afgang voor jullie!

https://nl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=52211834

. Image
.Winner of
The SanBan

Sat Sep 08, 2018 1:31 am
Profile

Reply with quote
Quote:
Wikimedia tegen nieuwe Europese regelgeving inzake auteursrecht
De Wikimedia Foundation luidt de alarmklok over de plannen van de Europese Unie om de regelgeving voor auteursrecht aan te passen. Auteursrechtwetgeving heeft invloed op alles wat je op internet doet - delen van nieuwsartikelen, uploaden van je vakantiefoto's, kennis toevoegen aan Wikipedia. Op 12 september zal het Europees Parlement stemmen over wijzigingen in het auteursrecht die gaan bepalen hoe we in het digitale tijdperk communiceren.

Met name de voorgestelde invoering van een ‘uploadfilter’ wordt gezien als een van de meest controversiële veranderingen. Internetplatforms zouden dan tijdens het uploaden van content op basis van algoritmen moeten beoordelen of deze inbreuk maakt op enig auteursrecht. WMF is van mening dat deze screening en beslissing bij mensen moet liggen en niet bij algoritmen. Zo gebeurt dit al vele jaren op Wikipedia waar tienduizenden vrijwilligers er voor zorgen dat eventueel inbreuk op auteursrecht wordt opgespoord en verholpen.

Volgende week wordt in het Europese Parlement de nieuwe Europese regelgeving rondom het online auteursrecht besproken. Regelgeving rondom het uploadfilter is hier een onderdeel van.

Ciell Brusse.

Sat Sep 08, 2018 5:05 pm
Profile

Reply with quote
Gelach did a posting in De Kroeg too.

Quote:
Hi all! This is Jan from the Foundation’s policy team. Unfortunately, I don't speak Dutch, so please forgive me for adding a few words in English. I just wanted to quickly tell you about our perspective on this. I see that there seems to be some confusion around what is actually on the table in Brussels right now. You can see the Commission's original proposal here. We hope that it will be improved to make knowledge more accessible for everyone. The exception for text and data mining in Art. 3, for instance, is very narrow and only covers research institutions. There is also no exception for user-generated content in the original proposal and no harmonization of freedom of panorama, which would both help Wikipedia grow. However, in Art. 13 the proposal would force platforms to implement pre-filters. We have a unique opportunity to push copyright to catch up with the digital age. As Wikimedians, we should support the campaigns against pre-filtering requirements for the internet, because Wikipedia can only really grow within a healthy and open internet. The Foundation built a tool, at fixcopyright.wikimedia.org, which allows people to contact their Members of the European Parliament, and our message is only really powerful if as many people as possible reach out to their representatives. A banner on Wikipedia that encourages people to go to this landing page would be an important step towards a successful campaign. Please help us tell the European Parliament to create a copyright framework that allows everyone to participate in knowledge! You can also read more about this on our information page. JGerlach (WMF) (overleg) 8 sep 2018 22:56 (CEST)

(Source)

First of all, panorama right and licences is regulated on a national level, not at European level, it is not a matter of the EU. A MPE has nothing to do with that, it is a matter of the national parlement. And it is also not about your holiday pictures because you one the rights on a national level. And If you one the rights nothing will change, your rights are even much better protected.

And again dear Jan. A MPE is not free to vote. The EU is a extreem technocratic organ what is far from us citizens strick controlled by the national parliaments and the party's. That is the reason it is a resthouse for run out politicians and the reason for most of us not to vote for it. It is no direct democracy, it is a mammoth tanker. If we want to have something changed the only possibility is at the national parliaments and not in Brussels! You, Dimi, Romaine simple had not the siltiest idea how the EU is functioning and that is the true! And sorry for making Romaine with his bullish WMBE crying in 2012 when I explained that to him and his many socks. Latos porta stipas say the Greeks, you are all the time nocking on the wrong door!

. Image
.Winner of
The SanBan

Sun Sep 09, 2018 1:26 am
Profile

Reply with quote
Wikipedia en de gevolgen van de herziening van het auteursrecht Door Hanno Lans
Quote:
Google bijvoorbeeld heeft meer dan 55 miljoen dollar geïnvesteerd in detectie van beschermde werken en het ligt voor de hand dat zij dat uitbouwen. Anderzijds moeten zij rekening houden met ip-trollen, mensen die auteursrechtelijk beschermd materiaal opsporen en schadevergoedingen laten eisen. De afhandeling hiervan kan veel werk zijn. Een van de oplossingen die Google zou kunnen gaan hanteren is enerzijds een soort van OTRS-systeem, gecombineerd met een uitgebreide gebruikersprofilering om geautomatiseerd te kunnen beoordelen of een gebruiker iemand is die regelmatig rechten schendt. Duidelijk is echter dat dergelijke platformen minder een creatieve broedplaats kunnen zijn waarbij geëxperimenteerd kan worden met creatieve werken.

Volgens Wikipedia ben je een ip-troll als je beschermd materiaal opspoort en detecteert?

Tue Oct 30, 2018 8:54 am
Profile

Reply with quote
Wie weet is het een idee als Hanno Lans eens naar deze uitzending van de rijdende rechter keek. Want dan zou hij zien dat er bureaus zijn die zich uitsluitend met auteursrechtenschendingen bezig houden. En Nederland net als vele andere Europese landen een pay or I sue you systeem heeft, en de hergebruiker, ook ten goede trouw ongenadig de bietenbrug opgaat. Wie weet zou dat wat verhelderen daar. Je weet maar nooit.

En ik heb in 2012 al uitgelegd dat dat niet kon allemaal wat ze wilde, maar dat is in de grooste trollpartij uit de wikigeschiednis geëindigd met als gevolg dat ik hier nu op een Amerikaans forum de wedstrijd der wedstrijden ben aan het organiseren.
Hoewel, toen het onderwerp Europees auteursrecht vernoemd werd die Randy er ook als een haas vandoor ging en zich aan het herberaden is. Want het kan gewoon niet, dat zei ik toen al. Je kunt simpelweg dit wiki systeem niet in Europa legaal toepassen, met geen mogelijkheid.

Maar er schijn volgens die Dimi wat een maatje is van van mijn oude wikivriend Romaine is sprake te zijn van een reality gap.
Het is me wat met al die gabs, is het niet? Ik ben benieuwd waar Randy ons mee komt verassen maar voor mij zijn ze gewoon finaal de mist in gegaan, vooral na die blamage in het EP. Maar ik laat me graag verrassen en van het tegendeel overtuigen, zo ben ik dan ook wel weer.

*For our not Dutch speakers I made this topic on augies board where this it is about.
*Also interesting, the analyse of that law cause by mr. Charlotte Meindersma. (In Dutch)

. Image
.Winner of
The SanBan

Tue Oct 30, 2018 9:40 am
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]